Home » Ondernemersnieuws » detailhandel » De 4 webshop trends van 2017

De 4 webshop trends van 2017

Geplaatst in: detailhandel

De tijd is aangebroken om weer eens een blik te werpen op de trends op het gebied van e-commerce. In 2016 zijn we verrast met een aantal leuke ontwikkelingen zoals omnichannel shopping en de opkomst van mobile shopping. Maar wat voor e-commerce trends kunnen wij in 2017 zoal verwachten? In dit artikel bespreek ik vier e-commerce trends die dit jaar de e-commerce markt naar een hoger niveau zullen tillen.

Trend 1: De e-commerce markt verschuift

De e-commerce markt groeit explosief en blijft nog zeker een tijdje doorgroeien. Wel is er veel concurrentie vanuit het buitenland van landen zoals China. Veel Chinese bedrijven richten zich op de Europese markt, wat een bedreiging kan vormen voor Nederlandse webshops. Voor webshops is het dus van belang om grenzen te verleggen en een internationaal georiënteerde route te pakken. Richt je dus niet alleen op de Nederlandse klant, maar begin ook de de buurlanden zoals België en Duitsland te benaderen. Laat je website(s) vertalen door een vertaalbureau, versoepel de internationale leveringsprocessen en verminder de verzendkosten. Zorg ook dat je webshop software met Paypal-integratie hebt, zodat je ook buitenlandse betalingen kunt verwerken. Op deze manier maak je het al een stuk toegankelijker voor het internationale publiek. Extra inspanningen leveren om internationaal te gaan en een nieuw publiek aan te spreken, zal zeker beloond worden in 2017.

Trend 2: Social wordt groot

Social wordt the next big thing in 2017. Dat bedrijven social media inzetten om hun producten te promoten was al bekend, maar je producten direct verkopen via deze platforms nog niet. Door ‘koop-knoppen’ en shopping-features aan je Facebook, Twitter en Instagram toe te voegen, kun je je volgers aanmoedigen om producten direct via het betreffende platform aan te schaffen. Je hoeft je klanten dus niet meer te redirecten naar een aparte landingspagina. Tegelijkertijd hebben mensen via deze social platforms ook snel en eenvoudig de mogelijkheid om de mening van vrienden te vragen, wanneer ze nog twijfelen over een aankoop.

Trend 3: Webshop software wordt meer gebruikt

Steeds meer ondernemers beginnen een webshop. Omdat deze ondernemers nog maar net van start zijn gegaan en waarschijnlijk een beperkt budget hebben, is een programmeur inschakelen voor het vormgeven en inrichten van de website een aardige uitgave. Dit zou een factor kunnen zijn, die mensen ervan weerhoudt om een webwinkel te beginnen. Gelukkig zijn er ook bedrijven die webshop software hebben ontwikkeld om het starten van een webshop heel laagdrempelig te maken. Met deze webshop software kun je eenvoudig door middel van kant-en-klare design templates je webshop vrij eenvoudig inrichten en personaliseren. Overweeg je webshop software te gebruiken? Een webshop software vergelijker kan je hier bijvoorbeeld bij helpen.

Trend 4: Artificial intelligence wordt nog intelligenter

Steeds vaker worden computers ingezet om mensen te ondersteunen in het uitvoeren van taken of nemen van beslissingen, waar een zekere mate van intelligentie voor benodigd is. Dit noemt men ook wel kunstmatige intelligentie (KI). KI wordt steeds slimmer. De ontwikkeling van KI heeft nu een punt bereikt dat het nuttig is geworden in het dagelijks leven van mensen. Mensen zijn intussen ook wel gewend aan de komst van digitale assistenten, ofwel chatbots. Voorbeelden hiervan zijn Siri van Apple of Alexa van Amazon. Deze snelle ontwikkeling van virtuele assistenten zal een impact hebben op e-commerce. Webshops dienen daarom goed in de gaten te houden hoe deze ontwikkelingen de ‘customer journey’ beïnvloeden, zodat ze hier op tijd op in kunnen spelen.