Home » Ondernemersnieuws » algemeen » 4 voordelen van een merk vastleggen als intellectueel eigendom

4 voordelen van een merk vastleggen als intellectueel eigendom

Geplaatst in: algemeen

Heb jij een product dat naar jouw idee uniek is? Dan wil je ook dat dat van jou blijft. Je kunt octrooi aanvragen op het product, maar het vastleggen van je merknaam is ook erg belangrijk. Merk en product of dienst zijn in de ideale situatie immers sterk met elkaar verbonden. Merkregistratie kan de naam betreffen, maar daarnaast ook om een bijbehorend logo gaan. Zo kun je bijvoorbeeld een bepaalde kleurencombinatie registreren als zijnde uniek voor jouw merk, maar ook de vorm van de verpakking van een product kan als geregistreerd worden als deze uniek is. Door deze zaken als jouw intellectueel eigendom vast te leggen, zorg je dat jouw merk beschermd wordt tegen inbreuk.

Pas na vastleggen merk krijg je merkenrechten

Het feit dat jij een merknaam en logo bedacht hebt, betekent niet dat dat je automatisch rechten geeft over je merk. Zolang die niet als jouw intellectueel eigendom vastgelegd zijn, kan een ander dat ook doen en ben jij opeens degene die inbreuk pleegt op andermans merk. Merkenrechten krijg je pas na het vastleggen van je merk. Heb je iets unieks, wacht hier dan ook zeker niet te lang mee. Registratie van een merk is overigens niet altijd eenvoudig. Vaak is het wel aan te raden om een juridisch expert zoals een jurist of advocaat in te schakelen als je een merk wilt registreren. Als de registratie voltooid is, kun je jouw merk beschermen met het ® teken, wat ook meteen een uitstraling van autoriteit over je merk geeft.

Zonder registratie weet je niet of je zelf geen merkinbreuk pleegt

De kans bestaat natuurlijk dat iets wat jij bedacht hebt tóch een inbreuk is op een merk dat al bestaat. De enige manier om daar zeker van te zijn, is door te proberen jouw merk als intellectueel eigendom te registreren. In die procedure wordt bepaald of jouw merknaam en logo inderdaad uniek zijn, of dat ze toch te dicht bij een reeds bestaand merk komen. Dat is natuurlijk geen prettige uitkomst, maar het is beter dan op een later moment een rechtszaak aan je broek te krijgen wegens inbreuk op de merknaam van iemand anders.

Je kunt optreden tegen namaak

Staat jouw merknaam zo sterk in de markt dat het een grote factor is in de verkoop van je producten? Dan zijn er altijd mensen die daarvan willen meeprofiteren door namaakproducten onder jouw merknaam te proberen te slijten. Vaak zijn ze daar nog redelijk succesvol in ook, omdat ze onder jouw prijzen gaan zitten. Denk maar aan alle modeproducten en parfums die als namaak in exact dezelfde verpakking verkocht worden, en aan alles horloges waar Rolex op staat terwijl het een kwalitatief slecht namaakhorloge betreft. Dit is natuurlijk een flinke inbreuk op een merk. Als jouw merk geregistreerd is, heb je een stok om mee te slaan en kun je dus optreden tegen het misbruiken van jouw merknaam en logo.

Voorkom dat anderen kunnen adverteren binnen Google Ads op jouw merknaam

Google Ads is een laagdrempelige manier voor bedrijven om online te adverteren op een gigantisch platform dat door heel veel mensen gebruikt wordt. Hier worden belangrijke slagen gewonnen, maar ook verloren. Ook hier kan iemand proberen mee te profiteren van de naam die jij opgebouwd hebt. Bijvoorbeeld door jouw merknaam als keyword in te vullen waarbij zijn advertentie weergegeven moet worden. Op die manier komt diegene dus hoger in de zoekresultaten uit bij het invoeren van jouw merknaam dan jij, en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Als je je merknaam geregistreerd hebt, heb je grond om je tegen dit soort misbruik van jouw naam op te treden.