Bedrijven en instellingen proberen voortdurend in te spelen op de belevingswereld van hun doelgroep of gebruikers. Reden temeer om in projecttapijt te investeren. Met een gepersonaliseerd dessin onderstreep je namelijk eenvoudig de kernwaarden en identiteit van je organisatie. Tapijt is bijzonder gewild binnen de hospitalitybranche, openbare instellingen zoals musea en als onderdeel van kantoorinrichtingen, en wel om de volgende redenen:
- Tapijt biedt meer warmtecomfort. Tapijt straalt niet alleen warmte uit, maar heeft ook daadwerkelijk een sterke warmte-isolerende werking. Tapijt minimaliseert temperatuurschommelingen en zorgt voor een optimale warmteregulering;
- Tapijt is geluiddempend. Storende achtergrondgeluiden in werk- of verblijfsruimtes zijn met tapijt verleden tijd. Het materiaal filtert zelfs de kleinste geluiden. Deze geluiddempende eigenschap staat zowel in werkverband als in vrijetijdssettings garant voor een ontspannen sfeer.
- Tapijt is volledig personaliseerbaar. Met eigen fotorealistische prints of dessins (zoals het print tapijt van Prints van Oranje) kun je met tapijt een volledig eigen stempel op je interieur drukken. Een moderne of klassieke uitstraling? Luxe of juist minimalistisch? Op conceptueel vlak kun je eindeloos variëren.
In dit artikel bespreken we 4 inspirerende voorbeelden van projecttapijt:
1. Kantoortapijt
De sfeer op de werkvloer is veelzeggend. Dat begint al bij de ontvangstruimtes. Mooi kantoor tapijt nodigt uit en gooit meteen hoge ogen bij (potentiële) klanten. En ook de overige werkruimtes hebben baat bij kantoortapijt. De geluiddempende werking komt de akoestiek ten goede, zodat medewerkers hun werk ongehinderd kunnen voortzetten. Zo neemt het werkplezier onder de eigen medewerkers substantieel toe. Zo geeft het kantoor tapijt in de ontvangst- en vergaderruimte bij Cosun Innovation Center van Royal Cosun dé finishing touch aan de moderne strakke uitstraling van het gebouw.
2. Museumtapijt
Musea hebben een sterk communicatieve functie. Musea zetten tegenwoordig volop in op gepersonaliseerde ervaringen om het de bezoeker zo aangenaam mogelijk te maken. Met custom-made printtapijt zet je de boodschap in galerieën, exposities en tentoonstellingen kracht bij, zodat elke ruimte inspireert. Zo ook bij COMM, het nieuwe Museum voor Communicatie in Den Haag. Van de lounge tot aan de congreszalen: het tapijt is voorzien van unieke prints en ademt communicatie.
3. Hoteltapijt
Hoteliers is er alles aan gelegen dat gasten zich thuis voelen. Op het snijvlak van materiaal, vorm en functionaliteit ontstaan vaak unieke combinaties die hotels hun eigen gezicht geven. Met een bijzonder hotel tapijt weet je iedere gast te vangen met het interieurconcept. Van trendy design karpet tot standaard vloerbedekking: alles is te maken voor hotels.
4. Restauranttapijt
Tapijt vindt ook steeds vaker zijn weg naar restaurants. Het is van nature zacht en comfortabel en creëert zodoende een behaaglijke sfeer. Met kleurvariaties is het zelfs mogelijk om je omzet te verhogen. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt namelijk dat bepaalde, intense kleuren de eetlust vergroten, zoals de kleur oranje. Ter illustratie: het tapijt van het Amsterdamse restaurant Mama Kelly brengt een ode aan kreeft en kip – de gerechten waar het restaurant bekend om staat – met sierlijke prints.
Unieke ervaring met projecttapijt
Projecttapijt maakt van ieder project een unieke en inspirerende ervaring. Zo vind je zonder meer aansluiting bij je doelgroep en bouw je stevig aan je brand identity.