De 10 deelnemers van het Startupbootcamp-acceleratorprogramma E-commerce 2016 zijn bekend. De voorbije maanden hebben 350 teams gestreden om de felbegeerde tickets voor het accelerator-programma. Deze tickets zijn tijdens de selectiedagen op 6 en 7 september vergeven. De helft van deze lichting heeft een vrouwelijke founder.
De tien uitverkoren startups krijgen gedurende drie maanden intensieve ondersteuning in de vorm van mentorschap van meer dan 150 ondernemers, investeerders en partners. Daarnaast krijgen ze kantoorruimte, 15.000 euro startkapitaal, en ondersteuning en advies van Startupbootcamp partners. De tien startups van deze lichting gaan de E-commerce industrie herdefiniëren. De aanmeldingen varieerden van authenticatie tot betalingsmethoden tot omni-channel oplossingen.
“Amsterdam is een ideale plek voor E-commerce startups. De Nederlandse markt is perfect om innovaties te testen, zowel vanwege culturele als infrastructurele omstandigheden. De Nederlander is zeer ontvankelijk voor technologische vernieuwing en recht voor zijn raap met feedback. Daarnaast is er hoge connectiviteit, veel toegang tot kapitaal en een bevorderlijk juridisch en fiscaal klimaat. Allemaal eigenschappen die ondernemer- en onderneemsterschap ten goede komen,” aldus Marc Wesselink, managing director van Startupbootcamp E-commerce. Hij vervolgt: “Wat mij bij deze lichting met extra veel trots vervult is het feit dat de helft van de startups een vrouwelijke founder heeft. Dat bevestigt op zijn minst dat de mannelijke hegemonie in commerciële functies niet meer houdbaar is.”
De tien startups die het zijn geworden:
- clevergig – Een platform dat on-demand hospitality bedrijven verbindt met ervaren personeel
- Cymbra – Een tool om in-store customer experience te verbeteren door middel van slimme applicaties
- Feli – Een persoonlijke cadeau-assistent, verpakt in een app. Helpt je om het perfecte cadeau te vinden voor je vrienden
- IMMIDI – Een bedrijfsklaar, white label, mobile marketing platform voor FMCG brands die snel willen schakelen met hun SME klanten
- Mr. Pastatalk – Een platform voor het kopen en verkopen van dagelijkse tweedehands objecten: deur tot deur, volledig transparant
- PickThisUp – Een social logistiek platform dat verbinding legt tussen chauffeurs die ruimte over hebben en mensen die iets willen versturen
- Salestack – data-gedreven sales acceleration technologie
- Schedjoules – Een publieke kalenderdienst die je van alle evenementen op de hoogte houdt
- Shelf Sailor – Een peer-to-peer marktplaats voor consumentenopslag
- OnTrack – Een tool voor HR managers om sterke en verbonden teams te formeren
Over Startupbootcamp
Startupbootcamp is opgericht in 2010 en is met een mentor- en alumni-netwerk in meer dan zestig landen de nummer 1 accelerator buiten de USA. Het programma biedt startups toegang tot een groot netwerk van experts in diverse branches gedurende een intensief drie maanden durend programma. Na drie maanden presenteren de deelnemende startups op Demo Day hun bedrijf aan meer dan 300 investeerders. Momenteel draaien er programma’s van Startupbootcamp in Amsterdam, Berlijn, Kopenhagen, Istanbul, Eindhoven, Sittard, Londen, Barcelona, Singapore, New York en Rome. Zie ook www.startupbootcamp.org.