Het vinden van het juiste personeel voor je organisatie kan een flinke uitdaging zijn! Voor welke functie zoek jij medewerkers? Gebruik je een headhunter om geschikte mensen te vinden voor deze functies, of plaats je de vacatures op je website? De kans dat een geschikte kandidaat je via de website van je bedrijf vindt is relatief klein. Zij worden overspoeld met vacatures via sociale media, via websites waarop vacatures van een groot aantal bedrijven verzameld worden, enzovoorts. In dit artikel vind je drie tips die je op weg helpen bij het vinden van het juiste personeel.
Tip 1: start altijd met een interne zoektocht
Afhankelijk van de functie waarvoor je een nieuwe collega zoekt, is het verstandig om intern te starten. Zeker voor mensen in de top van de organisatie is het belangrijk om te weten hoe de organisatie in elkaar steekt, hoe de lijntjes lopen en wat de gebruikelijke manier van werken is. Mogelijk lopen er intern mensen rond, die de vaardigheden hebben om onderdeel te worden van de C-line in de organisatie.
Tip 2: schakel een executive search bureau in
Mocht er intern geen geschikt personeel rondlopen voor een functie in de C-line, dan kan het inschakelen van een executive search bureau interessant zijn. Zo’n bedrijf is gespecialiseerd in het zoeken naar vaardig personeel voor de bovenste laag van de organisatiestructuur. Het inschakelen van zo’n gespecialiseerde headhunter in Nederland is niet alleen interessant wanneer er intern geen geschikte kandidaten te vinden zijn. Denk ook aan een situatie waarbij je wilt vernieuwen. In zo’n geval is een kandidaat van buiten vaak geschikter.
Tip 3: deel vacatures via kanalen op social media
Reeds las je al, dat veel werkzoekenden een baan vinden via de vacatures die via social media gedeeld worden. Laat jij de medewerkers van je organisatie vacatures delen via sociale kanalen? Het kan je veel opleveren! Niet alleen is de kans groot dat kandidaten op de vacature zullen reageren. Ook vergroot het je naamsbekendheid. Iemand die nu nog niet op zoek is naar een nieuwe baan, zal de naam van je bedrijf mogelijk wel onthouden en later nog eens op je website terugkeren als deze beschikbaar is voor een nieuwe baan.
Vergelijkbaar met het delen van vacatures via social media, is het toevoegen van deze vacatures aan websites waarop vacatures van een groot aantal bedrijven verzameld staan. Houd er rekening mee, dat hier vaak kosten aan verbonden zitten.