Home » Ondernemersnieuws » algemeen » 3 tips bij een zakelijk geschil

3 tips bij een zakelijk geschil

Geplaatst in: algemeen

Iedere ondernemer kan ermee te maken krijgen: een zakelijk geschil. Je kunt in conflict komen met een klant, maar ook met een leverancier, een investeerder en ga zo maar door. Heb jij te maken met een zakelijk conflict? Lees dan in dit artikel wat je in dit geval het beste kunt doen.

Steek je kop niet in het zand

Veel ondernemers hebben het hartstikke druk. Ze hebben helemaal geen tijd voor zakelijke conflicten en zijn daarom sneller geneigd om hun kop in het zand te steken als er een zakelijk geschil ontstaat. Het is misschien aantrekkelijk om een zakelijk conflict zo lang mogelijk te negeren, maar toch kun je dit beter niet doen. Negeer je een zakelijk conflict, dan wordt het probleem namelijk alleen maar erger. Dit betekent dat je op de lange termijn juist meer kostbare tijd in het geschil moet steken, zonde!

Ga in gesprek

Als je in een zakelijk conflict zit, is het aantrekkelijk om de betrokken partij zo veel mogelijk te negeren. Je hebt namelijk helemaal geen zin om je conflict uit te praten en je hebt bovendien geen behoefte aan contact met de partij die jou in de problemen heeft gebracht.

Toch is het belangrijk om met elkaar in gesprek te gaan. Door met elkaar in gesprek te gaan, kun je het probleem namelijk oplossen. Zonder een gesprek is dit niet mogelijk, in ieder geval niet zonder juridische procedure. Plan het gesprek zo snel mogelijk in en je voorkomt dat het zakelijke geschil hoger oploopt. Zit je nog niet in een conflict, maar verwacht je dat er op de korte termijn een geschil kan ontstaan? Trap dan op de rem en ga direct met de andere partij in gesprek.

Start met zakelijke mediation

Als het niet lukt om het geschil samen op te lossen, kun je starten met zakelijke mediation. Bij zakelijke mediation kijk je samen met een professionele mediator hoe het conflict naar tevredenheid voor beide partijen opgelost kan worden. Een mediator luistert niet alleen naar jouw verhaal, maar ook naar het verhaal van de andere partij. Samen proberen jullie het conflict op te lossen, op een manier die voor alle betrokken partijen prettig voelt. Schakel een mediator in en je kunt een lange juridische procedure voorkomen. Zakelijke mediation is dan ook vrijwel altijd goedkoper dan het uitvechten van een zakelijk geschil voor de rechter.