Home » Ondernemersnieuws » De 10 belangrijkste redenen waarom start-ups falen

De 10 belangrijkste redenen waarom start-ups falen

Geplaatst in: Ondernemersnieuws, startups

Een start-up. Het klinkt romantisch en veel beter dan ‘voor jezelf beginnen’. Maar die romantiek valt meestal tegen. Het is keihard werken, vaak voor een fooi, en het einde is ongewis. Nou ja, het einde is meestal dat je op straat staat, zonder bedrijf en zonder baan. Natuurlijk lees je dat niet vaak in de media, want als er al over gepubliceerd wordt zijn het niet de meest inspirerende verhalen om te lezen.

Onthoud dat een investeerder die de helft van ‘zijn’ start-ups ziet slagen spekkoper is en wekenlang feestviert op Ibiza (of indien het een investeerder is met goede smaak: elders). De vraag is nu: waarom slaagt de ene start-up wel, en de andere niet. Die vraag is moeilijk te beantwoorden, maar het Amerikaanse CB Insights heeft een poging gedaan. Ze hebben uit onderzoek naar 101 start-ups de volgende conclusies getrokken (de volgorde is van hun, het commentaar van ons):

 

De belangrijkste redenen dat start-ups falen
  1. Geen marktbehoefte
    Tja, een briljant idee is niet altijd een oplossing waar je publiek naar op zoek is. En marktonderzoeken zijn niet altijd betrouwbaar. Althans, de antwoorden die mensen geven niet. “Oh ja, die app wil ik wel hebben!” Maar als blijkt dat er 2,99 euro voor betaald moet worden haken ze af.
  2. Geld (van investeerders) is op
    Je zou ook kunnen zeggen: de tijd van ontwikkelen duurt veel te lang. En misschien ook wel: je hoeft niet in centrum Berlijn of aan de Amsterdamse grachten te zitten. Op de kosten letten is altijd een deugd.
  3. Niet het juiste team
    Een bekend gegeven: bij de start is iedereen enthousiast en vorm je een vriendenclub. Maar bij een start-up ga je altijd door diepe dalen. De gunfactor valt weg en dan blijkt wat je teamgenoten daadwerkelijk kunnen (dat geldt ook voor jezelf trouwens…)
  4. Verslagen door een concurrent
    Denk nooit dat je de enige bent met een goed idee! Je moet in ieder fase van je plan niet alleen de eerste zijn, maar ook de beste.
  5. Probleem met de verhouding kosten-verkoopprijs
    Dit lijkt een beetje een samenvloeiing van al de punt in deze lijst. Je bent te duur!
  6. Slecht product
    Nou ja. Da’s echt erg dus. Misschien wat testen in de pre-fase?
  7. Gebrek aan een businessmodel
    We zeuren op deze site je hoofd dol over het belang van een ondernemingsplan. Maar echt: als je een paar ton of miljoen krijgt van investeerders en je hebt geen idee hoe de rest moet verlopen, dan ben je anno nu echt een no-no. En die investeerders ook trouwens. Overigens: een businessmodel geldt niet alleen voor de organisatie van je bedrijf, maar ook over het product of dienst.
  8. Slechte marketing
    Bekend verschijnsel bij ingenieurs en nerds. Het product is geweldig, de techniek erachter nog beter. Maar dan… Oh ja, verkopen.
  9. Niet/onvoldoende luisteren naar klanten
    Klant- of gebruikersonderzoek is niet noodzaak, het is het belangrijkste element van je hele bedrijf! Je begint geen bedrijf om te laten zien wat je kunt, maar om een meerwaarde te bieden aan je klanten (op wat voor gebied ook). En jij hebt het lef om niet goed naar ze luisteren?
  10. Slechte timing
    Moeilijke kwestie. Sommige producten of diensten zijn domweg te vroeg (er is nog geen behoefte), andere te laat (de concurrentie is ermee aan de haal gegaan). Maar er is ook een doodzonde: het product op de markt brengen terwijl het nog niet uitontwikkeld is. Dan kun je wel uniek zijn, maar die eerste gebruikers ben je definitief kwijt (en de slechte recensies doen de rest).