De economie groeit, het aantal werklozen daalt en het aantal vacatures stijgt. Vrijwel iedereen merkt dit in zijn bedrijf. Daar komt bij, dat er van vrijwel iedere onderneming meer en meer wordt verwacht. De levertijden staan constant onder druk. En het kwaliteitsniveau moet maximaal zijn. Dit is een toenemende uitdaging voor veel bedrijven. Niet alleen om kwaliteit te leveren maar om dit ook nog eens vlot en efficiënt te doen. Daarom heb je toptalenten nodig, maar hoe haal je die binnen in je bedrijf?
Zorg dat je zichtbaar bent
Begin er mee dat je als bedrijf goed zichtbaar bent. Want een toptalent heeft de luxe dat hij de banen voor het oprapen heeft liggen. Daarom is het belangrijk dat je als bedrijf op de radar van een dergelijk persoon komt. Je kunt bijvoorbeeld een bedrijf inhuren om een executive search voor je te doen. Begin ermee om hiervan te leren wat toptalenten van bedrijven verwachten. Als ondernemer wil je mensen hebben die hetzelfde doel hebben als jijzelf. Maar dan moet je wel weten en uitdragen wat de doelstelling van jou en je bedrijf is.
Zorg voor een goede visie en missie
De visie en missie van het bedrijf hangen hier nauw mee samen. Want de expert die jij zoekt, wil graag een bedrijf dat min of meer op dezelfde manier in het leven staat als hijzelf. Je hoeft je visie en missie niet aan te passen aan de wensen van je droom-werknemer. Maar zorg wel dat je de visie en missie van je onderneming goed uitdraagt. Zorg dat de boodschap overkomt en plaats deze duidelijk op je website.
Wees inspirerend en promoot dit
De uitstraling van je bedrijf is wat een kandidaat als eerste indruk meekrijgt. Zoals gezegd is het belangrijk om goed zichtbaar te zijn. Vervolgens moet zichtbaar zijn wat jouw visie en missie zijn. Maar beide zaken moeten dan wel inspirerend zijn. Toptalenten zijn meestal mensen die gewend zijn om veel informatie te verwerken. Zij scannen voortdurend door informatie om de interessante zaken eruit te halen. Zorg daarom dat je website, vacatures, flyers of wat dan ook, inspirerend zijn. Wanneer iemand over de tekst en opmaak scant, moet er een indruk achterblijven. Deze indruk kan ervoor zorgen dat iemand beter gaat lezen zodat jouw boodschap alsnog overkomt.
Biedt toptalenten wat zij zoeken
Omdat het een tijd is waar goed personeel schaars is, heb je als werkgever een andere positie gekregen. Waar je eerder kon kiezen uit een grote stapel sollicitatiebrieven, moet je nu zelf actief mensen zoeken. Daarbij is een toptalent degene met de beste papieren als het op onderhandelen aankomt. Je hoeft uiteraard niet op je knieën te gaan voor een potentiële nieuwe werknemer. Maar je zult moeten weten wat toptalenten in hun werk zoeken. Vervolgens zul je dit moeten gaan bieden en dit ook zichtbaar maken. De juiste kandidaat voor jouw vacature ken je meestal niet persoonlijk. Jullie moeten met elkaar in contact komen. Gebruik daarvoor de juiste kanalen en bemiddelingsbureaus.
Blijf laagdrempelig
Een goed werving & selectie-proces zorgt dat je een bedrijf met toptalenten krijgt, die doen wat jij en zij samen willen. Daarom is het goed om dicht bij jezelf te blijven. Maak het daarmee ook laagdrempelig om te solliciteren. Stel geen torenhoge functie-eisen maar richt je vacature op de persoon zelf. Een initiatiefnemende MBO-er kan jou meer opleveren dan een teruggetrokken universitair opgeleide denker. Als een kandidaat zich meldt, heb dan een persoonlijk gesprek met hem/haar. Want een toptalent moet een klik met jou en je bedrijf hebben. Diploma’s en competenties zijn dan minder belangrijk.
Toptalenten zijn hard nodig in deze veeleisende tijd. Deze mensen haal je niet meer binnen met het plaatsen van een vacature waarin je opsomt wat jij zoekt. Je zult moeten laten wie je bent, waar je voor staat, en wat je een talent biedt.