Home » Ondernemersnieuws » marketing, pr & reclame » ​Flyers drukken: waar moet je op letten?

​Flyers drukken: waar moet je op letten?

Geplaatst in: marketing, pr & reclame

Goede reclame is het bekendmaken van je bedrijf aan je eigen doelgroep. Vervolgens dat dit bekend zijn, tot orders leidt. Een manier kan zijn om flyers te gebruiken. Hoewel je kunt denken dat flyers niet meer van deze tijd zijn, is het voor veel bedrijven nog effectief. Maar dan moeten de flyers wel goed zijn. We geven enkele aanbevelingen waar je op moet letten als je flyers laat drukken.​

Bepaal het doel van de flyer

Als je flyers gaat uitdelen dan heb je daar een doel mee. Over het algemeen is het om aandacht te vragen voor jouw product/dienst. Vervolgens wil je met de flyer de ontvanger/lezer overtuigen om bij jou te bestellen. Maar wees specifieker dan dat. Als je wilt dat mensen je webshop bezoeken moet je dat dus benadrukken. Of wil je mensen naar een bepaalde locatie sturen, dan moet het adres dus duidelijk aanwezig zijn. Wil je aandacht vragen voor een goed doel? Zorg dan dat je flyer niet te opdringerig is maar op de juiste manier aandacht vraagt voor je zaak.​

Weet wie je doelgroep is

Als je precies weet wat je boodschap moet zijn, ben je er nog niet. Vrijwel net zo belangrijk is dat je weet wie je doelgroep is. Flyers drukken in hippe stijl heeft minder effect op 60-plussers dan tieners. Je trekt niet de aandacht van zakelijke klanten als je aflevermethode op afhalen bij je thuis promoot. Zo geldt voor ieder doel weer een andere doelgroep. Als je weet wie je moet bereiken is kun je pas verder met het ontwerp en de inhoud.​

Kies het juiste formaat

Het formaat van een flyers is belangrijk. Hoewel een A6 formaat gebruikelijk is, is een A5 formaat dubbelgevouwen net zo groot. Maar je hebt meer ruimte voor je informatie. Het is echter duurder omdat er meer oppervlakte moet worden bedrukt. En het dubbelvouwen is een extra handeling. Maar als een grotere folder bijdraagt aan jouw doel of doelgroep, dan kun je daar rekening mee houden. Een A4 formaat is ook zeker niet ongebruikelijk. Wellicht heeft je concurrent ook flyers, onderscheidt je dan bijvoorbeeld door een ander formaat.​

Flyers drukken aan beide kanten

Een flyer heeft twee kanten. Maak daar optimaal gebruik van. Flyers drukken aan beide zijden is twee keer zoveel informatie voor relatief gezien niet veel meer geld. Wees wel consequent wat betreft de inhoud. De informatie op de achterzijde moet niet de informatie op de voorzijde tegenspreken. Belangrijk is dat je op beide zijden de belangrijkste boodschap accentueert. Dus als jij wilt dat de lezers naar je website gaan, zorg je dat deze prominent op beide zijden wordt gedrukt.​

Kwaliteit van het drukwerk

Essentieel voor een premium product/dienst is de kwaliteit van je flyers. Een dun papiertje met een scherpe rand is voldoende als je een lokaal festival promoot. Maar wil je bijvoorbeeld auto’s in- en verkopen dan is het belangrijk dat je wat dikker en glanzend papier gebruikt. Dit is wellicht wat duurder maar als het je potentiële klant een beter gevoel geeft, is een deel van je doel bereikt.

Flyers drukken is een goede manier om aandacht te vragen voor jouw product/dienst of bijvoorbeeld stichting. Doe het wel goed, want duizend flyers verspreiden die niets opleveren is niet de bedoeling. Let dus goed op deze aanbevelingen als je flyers laat drukken.