Online marketing wint steeds meer terrein ten opzicht van offline marketing. Maar het effect van offline reclame is nog altijd groot. Flyers als marketingtool zijn nog altijd effectief. Flyeren kan een mooie aanvulling zijn op een online marketingcampagne. Dan is het echter wel belangrijk dat je de flyers goed toepast. Er moet goed nagedacht worden over de boodschap en verspreiding.
Flyers als marketingtool
Stel je wilt een bepaald product of dienst promoten. Je kunt je dan focussen op je website en sociale-mediakanalen. Afhankelijk van het onderwerp kun je dit combineren met offline reclame. Je kunt bijvoorbeeld flyers drukken met daarop het onderwerp dat je wilt promoten.
Een aantal zaken is belangrijk:
1. Het doel van de campagne;
2. De doelgroep;
3. De boodschap;
4. De verspreiding.
Door een doel te stellen kun je bepalen wat de boodschap moet worden. Door de doelgroep te kennen weet je waar je de flyers moet verspreiden. Uiteraard hangen alle vier zaken met elkaar samen.
Effect van flyers
Het effect van flyers is moeilijk te meten. Maar door te zorgen dat je doelgroep flyers heeft ontvangen, creëer je in ieder geval herkenbaarheid. Wanneer jouw online campagne de mensen ook bereikt zorgt dat voor herkenning. Door een aantrekkelijke boodschap kun je al veel klanten winnen. Door een aanbieding op een specifieke dag (bijvoorbeeld Black Friday), te promoten, trek je bezoekers naar je winkel. Een flyer kan mensen dagen van tevoren al nieuwsgierig maken. Een andere effect van flyers is dat het fysiek aanwezig is. Je flyers komen zo terecht op de gekste plaatsen. En steeds weer zien mensen jouw huisstijl die ze later herkennen als ze je reclame online tegenkomen. En een gedeelte van deze mensen leest vervolgens de boodschap.
Koppelen met online marketing
Het grootste effect van een campagne is bewustheid bij de doelgroep creëeren. Vervolgens moet deze bewustheid worden geprikkeld, zodat men overgaat tot actie. Door online een campagne te starten kun je gericht adverteren bij je doelgroep. Als er via een omweg jouw flyers bij de doelgroep terechtkomen, kan dit mensen over de streep trekken. Het maakt je campagne geloofwaardig en professioneel.
De juiste opmaak en tekst
Zoals gezegd is de boodschap cruciaal voor het succes. Sterker nog, het succes staat of valt met de opmaak en tekst. De opmaak moet aanspreken, ervoor zorgen dat mensen een flyer bij wijze van spreken van de grond gaan rapen. Deze opmaak moet vervolgens aansluiten bij je online campagne. Want de herkenbaarheid is belangrijk. Vervolgens moet de tekst kernachtig en doelgericht zijn. Men moet in één oogopslag het doel van de flyer begrijpen. Of het nu om een aanbieding gaat of de promoten van bijvoorbeeld een beurs. Denk dus goed na over de tekst. Als het meer dan tien seconden duurt om de boodschap te begrijpen, ben je al veel klanten verloren.
Flyers inzetten als marketingtool is effectiever dan ooit tevoren. Een goede flyer sluit namelijk mooi aan bij de online reclame activiteiten. De boodschap is daarbij cruciaal. Het doel van de campagne moet worden gehaald en de doelgroep worden bereikt.