Home » Ondernemersnieuws » marketing, pr & reclame » ​7 tips om je bedrijf goed in beeld te brengen

​7 tips om je bedrijf goed in beeld te brengen

Geplaatst in: marketing, pr & reclame

Ondernemen is erg leuk. Een goede ondernemer doet namelijk wat hij leuk vindt. De meeste ondernemers zijn echter liever niet bezig met allerlei randzaken. Een voorbeeld daarvan is de visuele uitstraling van je bedrijf. Toch is het vrijwel altijd belangrijk dat de onderneming goed in beeld is. En dan niet alleen in de zin van bekendheid. We geven je enkele tips om je te helpen om je onderneming visueel sterk te maken.​

Tip 1: Zorg voor een eenduidige huisstijl

Veel mensen denken aan een logo en aan visitekaartjes. Maar er komt meer bij kijken. Jouw bedrijf wordt ook herkend aan een website, gevelreclame van je pand, autobelettering van je bus, briefhoofd van je facturen, de ondertekening van je e-mail. En nog vele andere visuele middelen. Het is belangrijk dat je daarin een duidelijke stijl hanteert.​

Tip 2: Schakel een reclamebureau in

Je kunt het zo duur maken als je wilt, maar ook een eenvoudige huisstijl is goed. Misschien zelfs wel beter. Schakel daarvoor een reclamebureau in. Zeker als je eigen tijd kostbaar is. De meeste bureaus hanteren vaste prijzen voor de verschillende zaken. Daarom is het goed om eerst een offerte aan te vragen.​

Tip 3: Weet wie je doelgroep is

Stel dat je klantenkring bestaat uit oudere mensen die een eigen groentetuin hebben. Dan hebben die een ander gevoel bij jouw reclame dan bijvoorbeeld tieners waaraan je hippe kleding verkoopt. Je begrijpt dat het belangrijk is dat je weet wat je doelgroep is. De visualisering van je bedrijf moet daarop afgestemd zijn.​

Tip 4: Kleurenspectrum

Het is wetenschappelijk bewezen dat iedere kleur vanuit het ​kleurenspectrum een ander gevoel geeft. Dit is per persoon verschillend, maar er zijn trends. Zo geeft een blauwe kleur een gevoel van vast en onwrikbaar. Terwijl rood een heftig en prikkelend gevoel geeft. Het is dus belangrijk dat je weet of je de juiste kleuren gebruikt.​

Tip 5: Webshop

Als je afhankelijk bent van een webshop, dan is het logisch dat je hier voldoende aandacht aan besteed. De webshop is namelijk niet alleen een visitekaartje, zoals een website. Het is het middel waardoor je klanten bij jou gaan kopen. Pak het daarom professioneel aan. Een webshop kun je zelf ook maken. Let dan wel op of het geheel nog wel professioneel over komt.​

Tip 6: Productfotografie

Zeker in het geval van een webshop zijn de productfoto`s belangrijk. Ga niet zelf met je smartphone aan de slag maar zoek hulp. Er zijn veel amateurfotografen met goede apparatuur die je kunnen helpen. Als het om je product gaat, zorg dan voor een neutrale achtergrond. Het gaat immers om het product. Je kunt je er ook zelf in verdiepen, klik hier voor een e-book over productfotografie.​

Tip 7: Promotiemateriaal

Als je alle bovengenoemde zaken hebt georganiseerd, kun je jouw bedrijf gaan promoten. Daar is van alles over te zeggen, maar enkele eenvoudige middelen zijn bijvoorbeeld pennen of kladblokjes. Zeker pennen komen overal. We kennen allemaal het fenomeen dat je steeds pennen kwijt raakt. Die verschijnen dan ineens weer bij anderen. Als je jouw bedrijf op deze pen wordt gepromoot, bereik je ineens een groter publiek. Denk ook aan USB-sticks, power banks, magneten etc.

De bovenstaande zaken kun je eenvoudig uitbesteden. Het zijn niet de duurste middelen om visueel goed voor de dag te komen. Daarnaast kun je zelf lekker ondernemen i.p.v. bezig te zijn met iets waar je toch geen gevoel bij hebt.

  1. Richard van der Laan
    |

    Goede tips! Kort geleden kregen wij (Studio Scherp) van één van onze klanten de vraag hoe hij ook meer exposure kan verkrijgen. Een aanvulling m.b.t. de visuele uitstraling van een bedrijf zou kunnen zijn: autobelettering van de bedrijfsauto(s). Immers, het veel op pad zijn met een bedrijfsauto staat gelijk aan meer contactmomenten. Daarnaast wekt het bij (potentiate) klanten een goede indruk wanneer de ondernemer in kwestie aan komt rijden in een bedrijfsauto waarbij de belettering of andere reclame-uitingen te zien zijn. Uiteraard geheel in de huisstijl om consistent te blijven…