Home » Ondernemersnieuws » marketing, pr & reclame » Zo maak je een aantrekkelijke én converterende nieuwsbrief

Zo maak je een aantrekkelijke én converterende nieuwsbrief

Honderden ondernemingen maken gebruik van nieuwsbrieven, en dat is niet voor niets. Een nieuwsbrief houdt je (potentiële) klanten niet alleen op de hoogte van veranderingen, maar kan ook zomaar weer tot nieuwe conversie leiden. Maak gebruik van een newsletter template om het jezelf wat gemakkelijker te maken, of steek de handen uit de mouwen en ga zelf lekker creatief aan de slag. Hoe je het ook aanpakt, met deze handige tips maak je een aantrekkelijke en converterende nieuwsbrief.

  1. Above the fold
    Het belangrijkste onderdeel van je nieuwsbrief is het gedeelte bovenaan: ook wel above the fold genoemd. Dit onderdeel moet zo aantrekkelijk zijn dat de lezer direct geïnteresseerd is en verder scrolt. Een ontzettend sterke tekst en een strak, opvallend design kunnen er al snel voor zorgen dat je ontvanger daadwerkelijk verder leest. Ben creatief, en probeer jouw nieuwsbrief net wat anders te maken dan die van vele anderen.
  2. AIDA
    Probeer zoveel mogelijk volgens de AIDA formule te werken: Attention, Interest, Desire, Action. Alleen een goed design is namelijk niet voldoende. Probeer de nieuwsbrief zo vorm te geven dat je direct (above the fold) de aandacht (Attention) van de lezer te pakken krijgt. Vervolgens schrijf je de content op zo’n manier dat je hun interesse (Interest) te pakken krijgt, waarna je vervolgens een verlangen (Desire) creëert. Als laatste stap geef je de lezer de mogelijkheid om direct actie (Action) te ondernemen; ook wel de call-to-action genoemd.
  3. IJzersterke content
    Hoe strak je nieuwsbrief er ook uitziet, wanneer je content niet interessant genoeg is zal de ontvanger niet snel doorlezen. Werk met infographics, bullet points of vakverdelingen om de tekst makkelijk leesbaar te maken, en zorg dat de content ijzersterk is. Spreek de doelgroep op de juiste manier aan en lok ze met ieder woord weer een stukje dieper je tekst in.
  4. Responsive
    Een responsive newsletter is een nieuwsbrief die zowel op de laptop als op de smartphone goed leesbaar is. Hoewel het design wellicht wat zal veranderen, is het toch ontzettend belangrijk om ervoor te zorgen dat de nieuwsbrief op alle apparaten te lezen is. Steeds meer mensen gebruiken natuurlijk hun smartphone om ‘even snel’ de mail te checken, en moeten je nieuwsbrief wel kunnen lezen. Wil je zeker wat dat jouw nieuwsbrief op alle beeldschermen goed wordt weergeven? Een nieuwsbrief software zoals NewsLetter2Go maakt dit mogelijk. Alle nieuwsbrieven die je met de software ontwerpt worden automatisch aangepast en correct weergeven, ook wel zo handig!