Home » Ondernemersnieuws » personeelszaken » Weet je wat een zieke werknemer kost?

Weet je wat een zieke werknemer kost?

Geplaatst in: personeelszaken

Een langdurig zieke werknemer kost ruim anderhalf keer meer dan werkgevers verwachten. Werkgevers schatten de kosten van een zieke werknemer gemiddeld op €143,- per dag. In werkelijkheid kost een zieke werknemer gemiddeld €230,- per dag. Dat meldt verzekeraar Delta Lloyd op basis van een onderzoek van TNO.

Daarmee schat 71% van de werkgevers de verzuimkosten te laag in. En dat bijkt weer uit onderzoek dat door onderzoeksbureau Baken Adviesgroep is uitgevoerd. Ziekteverzuim heeft een grote financiële impact op bedrijven, maar slechts 36% van de bedrijven maakt zich zorgen over ziekteverzuim. En dat terwijl 29% van de ondervraagde bedrijven het afgelopen jaar te maken heeft gehad met langdurig ziekteverzuim Verzuim langer dan 4 weken. Als je nu nog zzp’er bent en denkt over het aannemen van personeel, goed om even die cijfers te beoordelen dus. Dat kan bijvoorbeeld door het rapport van TNO te lezen (pdf). Je kunt ook even bij Delta Lloyd kijken, waar je een ‘whitepaper’ kunt lezen met wat tips over je verzuimbeleid als je toch besluit om iemand in dienst te nemen. En nee, je hoeft voor het lezen niet meteen een verzekering af te sluiten…