Home » Ondernemersnieuws » algemeen » Waar moet je op letten bij CRM-pakketselectie?

Waar moet je op letten bij CRM-pakketselectie?

Geplaatst in: administratie, algemeen, ICT

Om klanten goed te kunnen helpen en om een optimale klantwaarde te kunnen bieden, kiezen veel organisaties voor een CRM-systeem. Omdat er veel verschillende CRM-systemen bestaan is het belangrijk om op een betrouwbare manier een aantal CRM-systemen te vergelijken. Je wil natuurlijk een applicatie die ervoor zorgt dat je de komende jaren jouw investering terugverdient. Daarnaast wil je een CRM-systeem dat het meest geschikt is voor jouw organisatie.

Waarde creëren

Als je kiest voor een verkeerde CRM-applicatie kost je dat veel tijd en heeft dat een negatief effect op de gebruikersadoptie en de bedrijfsvoering. Een CRM pakketselectie kan jaren mee gaan en kan ervoor zorgen dat het een hoge gebruikersadoptie heeft. Er is dan goed over nagedacht over welk systeem het beste bij jouw organisatie past en hoe deze het beste geïmplementeerd kan worden. Zonder een CRM-systeem kan het onmogelijk zijn om op de hoogte te zijn van wat er bij de klanten speelt. Je kunt met een CRM-systeem de klantwaarde verhogen. Dit kan doordat iedereen in de organisatie weet wat er speelt bij de klant en op de juiste manier met de klant kan communiceren. Door in het systeem te kijken, is het gelijk duidelijk wie er met de klant heeft gesproken en wat er is besproken. Een goede voorbereiding voor het kiezen van het geschikte CRM-systeem is hierbij essentieel.

Voorbereiding

Voor een goede voorbereiding is vooronderzoek nodig. Door middel van een vooronderzoek kun je erachter komen welk CRM-pakket het beste bij jouw organisatie past. Bij een vooronderzoek breng je in kaart hoe de klantprocessen in jouw organisatie werken, wie welke rol daarbij speelt en welke informatie je daarbij wil vastleggen. Met een goed vooronderzoek kun je erachter komen wat je met een nieuw CRM-systeem kan bereiken. Daarnaast zorg je ervoor dat er eenduidigheid is over de criteria van het personeel die in het CRM-systeem gaan werken.

Stel een budget samen

Zodra je een duidelijk beeld hebt van wat je nodig hebt, moet je nadenken over wat je bereid bent te besteden en dit overeen te laten komen met jouw behoeften. Dit geeft je dan een laatste overzicht van de benodigde criteria. Hierdoor versterk je jouw positie om offertes te beoordelen. Op deze manier wordt het namelijk steeds duidelijker wat de kaders zijn waarin gewerkt moet worden. Hoe beter de kaders zijn afgestemd, des te groter de kans van slagen is van de implementatie van een CRM-systeem.