Home » Ondernemersnieuws » zzp » Hoe bepaal je als zzp’er je tarief?

Hoe bepaal je als zzp’er je tarief?

Geplaatst in: financiën, zzp

Hoe bepaal je als (startende) zzp’er je tarief? Die vraag bereikt ons vaak en het antwoord is helaas niet zo heel eenvoudig. Je moet naar je markt kijken uiteraard, maar wat dan? Ga je hoog in de boom zitten, of probeer je werk te krijgen door een bodemtarief te berekenen? IT-Staffing vroeg aan zzp’ers hoe zij dat doen, op basis waarvan zij hun tarief bepalen.

Bijna twee derde (64%) van de zzp’ers bepaalt het tarief op basis van zijn eigen vaardigheden. Ook de mate van specialisatie die de opdracht vereist wordt zwaar meegewogen bij de bepaling van het tarief. Bij de bepaling van het tarief zijn de omvang van de opdracht en wat de concurrentie doet minder belangrijk voor de zzp’er dan vorig jaar.

Bodemprijs

Het grootste deel van de zzp’ers (70,8%) werkt met een bodemprijs, gemiddeld leveren zzp’ers 9,4% van hun gewenste tarief in voor een opdracht. Ruim een kwart (26,1%) van de zzp’ers moet een (te) laag tarief vragen om de concurrentie met collega-ondernemers de baas te kunnen zijn.

Afrekenen? Op uurbasis!

Driekwart (74,3%) van de zzp’ers rekent vaak af op uurbasis. Een andere populaire manier om af te rekenen met klanten en/of opdrachtgevers is door middel van een vooraf vastgesteld bedrag, een derde (29,4%) van de zzp’ers doet dit geregeld zo.
Uit het onderzoek blijkt dat zzp’ers die afrekenen op uurbasis gemiddeld 17% meer omzet per jaar draaien (€66.150,-) dan zzp’ers die werken met een vooraf vastgesteld bedrag (€56.541,-). Zzp’ers die op uurbasis werken houden gemiddeld ook meer winst over, maar liefst €8.123,- (23%) op jaarbasis.

Over het onderzoek

De resultaten zijn tot stand gekomen op basis van een online enquête onder een representatieve steekproef van 912 zzp’ers in Nederland, uitgevoerd door ZZP Barometer in opdracht van IT-Staffing.

Wil je het allemaal nog eens in beeld zien, dan bij deze:

zzp-tarieven