Home » Ondernemersnieuws » algemeen » Google Shopping inschakelen voor jouw business

Google Shopping inschakelen voor jouw business

Geplaatst in: algemeen

Wat is Google Shopping?

Google shopping is een product of service van Google waarin bedrijven hun producten betaald kunnen tonen via Google. Het zijn advertenties waarbij direct de prijs, het product en de aanbieder zichtbaar zijn. Als je gebruik wilt maken van Google Shopping gebeurt dat via het Google Merchant Center en via de Google Ads. Alleen in combinatie van deze twee diensten van Google kun je jouw producten vertonen via Google Shopping. Via het Merchant Center van Google kun je een product feed aanmaken van jouw assortiment. Hierin staat in ieder geval vermeld: een foto, beschrijving, prijs en bijvoorbeeld levertijd. Hoe meer informatie je kunt meegeven aan de feed hoe beter dat is voor de zoekresultaten. Hoe beter de kwaliteit van jouw feed, hoe beter Google deze kan beoordelen. Dat is ook erg in het belang van de website. Omdat je betaalt per klik wil je ook alleen geïnteresseerde bezoekers bereiken die op je advertenties klikken. Omdat Google heel erg kijkt naar de kwaliteit van die feed zijn er veel overeenkomsten tussen Google Shopping en SEO-technieken. De feed wordt vervolgens gekoppeld aan de Google Ads account waarin je de campagnes kan monitoren.

Hoe werkt het vanuit de bezoeker/klant?

Vanuit de klant werkt het als volgt: er wordt een zoekopdracht gedaan via Google. Bijvoorbeeld ‘reiskoffers’. Aan de hand van jouw feed zoekt Google de beste resultaten en toont deze aan de bezoeker. Zodra de klant jouw advertentie interessant vindt en erop klikt wordt deze automatisch doorverwezen naar jouw website. De website-eigenaar betaalt dan een bedrag per klik (CPC). Hoeveel Google Shopping kost is niet van tevoren aan te geven. Dat is erg afhankelijk van een aantal factoren. Je kunt van tevoren wel een aantal zaken instellen in je Google-account waardoor je de kosten een beetje onder controle kunt houden.

Voordelen van het gebruik van Google Shopping voor bedrijven

Er zitten grote voordelen aan het gebruik van Google Shopping. Je kunt relatief snel en heel groot publiek bereiken en jouw producten laten zien. Omdat er tijdens de zoekresultatenvertoning een keuze wordt gemaakt voor jouw website, is er dus al enige vorm van interesse. Als vervolgens de website niet op orde is, kan de klant ook zomaar weer snel afhaken en dan is het zonde van het geld dat de klik je heeft gekost. Dat kan dan ook direct een nadeel zijn van Google Shopping. Omdat je heel snel bezoekers kunt interesseren, kun je ook heel snel veel geld kwijt zijn aan deze manier van adverteren. Het is daarom zeker in het begin aan te raden om met een beperkt budget te beginnen en de resultaten goed in te gaten te blijven houden. Ook zou je kunnen overwegen om Google Shopping uit te besteden of bijvoorbeeld je feed door een adwords specialist te laten beheren. De kosten die je kwijt bent aan het uitbesteden kun je zomaar snel terug verdienen doordat je Google Shopping account direct goed staat ingesteld! Neem dit mee in je overweging en zie dat als investering. Google Shopping kan erg effectief zijn als het goed gebeurt, dat blijft natuurlijk erg belangrijk. Met name voor webwinkels.