Home » Ondernemersnieuws » detailhandel » Goede vooruitzichten voor detailhandel

Goede vooruitzichten voor detailhandel

Geplaatst in: detailhandel, marktonderzoek

ABNAMRO verwacht dat 2016 voor de detailhandel een positief jaar wordt. De verkoopvolumes van de detailhandel als geheel stijgen volgens de bank naar verwachting met 2,25%. Maar… er blijft druk op de winstmarges door de grote concurrentie. En de groeiprognose geldt ook niet voor alle sectoren.

De conclusie: ‘Non-food retail laat over de gehele linie groei zien. Speciaalzaken in voeding zien hun volumes dalen, terwijl supermarkten wel groeien. Onderliggend zijn er echter grote uitdagingen, zoals de toenemende concurrentie in diverse subsectoren. De groei van online retail zwengelt die concurrentie aan. Winkelverkopers doen daarnaast hun best om in de fysieke winkel onderscheidend te zijn, wat er toe leidt dat er meer branchevreemde producten worden verkocht. Dat scherpt de concurrentie alleen maar verder aan. Er zal dan ondanks een toenemende vraag naar producten ook druk op de winstmarges bestaan. Dat laatste geldt bijvoorbeeld voor de kledingsector, voor winkels in consumentenelektronica, voor drogisterijen, voor bouwmarkten en voor online spelers in diverse segmenten.

Ook online blijkt het namelijk zeer moeilijk om een duurzaam winstgevend model op te zetten, hoewel online positionering van groot belang is. De voortzetting van het economisch herstel komt dan ook als geroepen. Dit biedt een mooie gelegenheid voor winkeliers om te evalueren of huidige verdienmodellen duurzaam winstgevend zijn. In fysieke winkels is het bieden van toegevoegde waarde van cruciaal belang.’

Als je net overweegt om in de detailhandel aan de slag te gaan, doe je er goed aan het hele overzicht van de bank te lezen. Die ‘retailprognose’ is hier te downloaden (gratis, pdf).