Home » Ondernemersnieuws » marketing, pr & reclame » De meerwaarde van giftcards voor klanten

De meerwaarde van giftcards voor klanten

Geplaatst in: marketing, pr & reclame

Papieren cadeaubonnen zie je nog maar zelden. Het zijn plastic pasjes in allerlei flitsende ontwerpen en luxe cadeauverpakkingen die op de schappen liggen te pronken. Steeds meer retailers kiezen voor deze vorm van giftcards of klantenkaarten. Waarom is dat?

De voordelen van plastic passen als giftcards en klantenkaarten

Plastic passen bieden in de vorm van giftcards en klantenkaarten allerlei voordelen. We zetten ze op een rijtje:

  • Omzet
    Het overgrote deel van de ontvangers van een giftcard besteedt meer dan het tegoed dat op het pasje staat. Je kunt er ook voor kiezen om klanten die iets retourneren geen geld terug te geven maar een giftcard. Het bedrag dat de klant al heeft uitgegeven, blijft binnen je bedrijf en misschien geeft de klant de volgende keer weer meer uit dan het tegoed dat over is. En wat te denken van consumenten die een pasje krijgen maar het nooit inleveren?
  • Klantbinding / loyaliteit
    Het tegoed van het pasje hoeft niet in één keer besteed te worden. Grote kans dus dat klanten vaker terugkomen om te kijken wat je in de aanbieding hebt. Wanneer je het plastic pasje inzet als klantenkaart en klanten beloont voor hun trouw, zul je ze eerder bij je houden. Dat kan bijvoorbeeld met een spaarprogramma.

Supermarkten zetten plastic pasjes bijvoorbeeld in als klantenkaart om meer inzicht te krijgen in klanten. Wat bestellen ze precies en wanneer en in combinatie met welke andere producten? Zo kun je gerichte acties en kortingen naar de klant versturen, zoals per digitale nieuwsbrief.

  • Veilig
    Je hoeft niet bang te zijn voor diefstal, want het pasje is pas waardevol als het (met een bepaald bedrag) geactiveerd is. Leg ze met een gerust hart naast de kassa, dat verkoopt ook nog eens sneller!
  • Eenvoudig in gebruik
    Je personeelsleden hoef je nauwelijks uitleg te geven, het wijst zichzelf. En de klant weet er ook raad mee!
  • Naamsbekendheid
    Een plastic pasje heeft het formaat van een creditcard en wordt daarom vaak in de portemonnee bewaard, in plaats van thuis in de kast. Het oog van je klant valt er dus vaker op, evenals dat van anderen. Dat heeft ook nog eens als voordeel dat de klant het pasje altijd op zak heeft.
  • Nieuwe klanten
    Wanneer iemand een branded giftcard cadeau krijgt, is de kans groot dat hij of zij nog nooit in de winkel geweest is, en nu dus een reden heeft om het aanbod te gaan bekijken. Denk ook eens aan een actie waarbij je giftcards met een klein bedrag weggeeft ter promotie.
  • Aantrekkelijk
    Wie heeft er soms geen moeite een geschikt cadeau te vinden? Een giftcard biedt voor veel consumenten een uitkomst, het is een geliefd cadeau.

Een pasje voor je eigen bedrijf bestellen, is bovendien ook nog eens kinderlijk eenvoudig. Je kunt ze namelijk zelf ontwerpen en naar wens samenstellen, bijvoorbeeld bij Dutch Card Printing. Daar krijg je er zelfs standaard een terminal met toonbankdisplay bij.

Ook ideaal als keuzecadeau / kerstpakket voor medewerkers en relaties tijdens de aankomende kerst!