Home » Ondernemersnieuws » marketing, pr & reclame » Creatieve toepassingen van autobelettering

Creatieve toepassingen van autobelettering

Het is zo druk met tamelijk saaie auto’s op de wegen, dat je met een creatief bedrukte auto al snel opvalt. Je rijdt dan als het ware in een reclamezuil en op die manier weten klanten je bedrijf beter te vinden. Maar hoe kom je aan een goed creatief idee? Uiteraard is een eenvoudige belettering met de naam van je bedrijf beter dan niets. Grafisch kun je sommige woorden er uit laten springen, waardoor de reclame-uiting beter opvalt. Maar voor belettering die echt in het oog springt moet je een professional op het gebied van autobelettering inhuren die weet precies wat werkt en wat niet.

Opvallende autobelettering

Een effectieve en relatief goedkope manier van reclame maken is door middel van bestickering van je auto. Daarbij is het de kunst om zoveel mogelijk op te vallen. Als je bedrijfslogo een beetje spannend is, kun je dat op de auto laten plakken. Soms is alleen de naam voldoende, zeker als je een opvallende naam hebt. Of je wordt gezien is dus voor een deel afhankelijk wat je op de auto plakt. Wat ook meehelpt om op te vallen, is de wijze waarop je dat doet. Je hebt de keuze uit een range aan methoden, van vrij simpele letterstickers tot full-color creatieve prints.

Een goed trefwoord kiezen

Verreweg de meeste autobelettering bestaat uit het bedrijfslogo plus de naam van het bedrijf. Dat is beter dan helemaal niets en in veel gevallen wordt daardoor duidelijk wat je activiteiten zijn. Het kan nuttig zijn om één of meer trefwoorden toe te voegen. Het meest krachtig zijn trefwoorden die niets aan duidelijkheid te wensen overlaten. Zoals ‘taxivervoer’ of ‘schildersbedrijf’. Je kunt dat trefwoord extra aandacht geven door opvallende letters of kleuren te gebruiken. Neem daarbij wel zo veel mogelijk je huisstijl in acht. Zo creëer je een consistente, herkenbare reclame-uiting op je auto. Als je echt wilt opvallen, zal je een beroep moeten doen op je creativiteit.

De hele auto inpakken

Als je de hele auto wilt gebruiken om reclame te maken kun je hem laten inpakken in een stickerfolie. Dat heet car wrapping. Deze techniek biedt enorm veel mogelijkheden. Als je wilt – en als je auto de juiste vorm heeft – kun je de auto eruit laten zien als een broodje, een salade of welk product ook. Door car wrapping kun je met behulp van afbeeldingen en tekst jouw boodschap communiceren naar andere weggebruikers. Er rijden hele mooie voorbeelden van car wrapping op de Nederlandse wegen. Toch blijft het vooral een kwestie van creativiteit om de juiste snaar te raken.

Voorbeelden van opvallende auto belettering

Er staan veel leuke reclames op auto’s. Dierentuinen zijn vaak heel creatief met hun auto’s en bussen bezig. Wie kent niet de safaribussen van Beekse Bergen met hun zebra- en giraffenprints. Of de bussen met reclame voor de dierentuin in Kopenhagen, waar een slang rondom de bus is gewikkeld. Je kunt de print op de auto ook combineren met attributen (zoals reclameborden en vlaggen), zoals een bekende tissueproducent heeft gedaan. Als zij met hun busjes rijden wappert er een witte vlag achter de busjes aan en lijkt het net alsof iemand zijn neus snuit. Briljant gevonden.