Home » Ondernemersnieuws » algemeen » 7 tips voordat je enveloppen gaat drukken

7 tips voordat je enveloppen gaat drukken

Geplaatst in: algemeen

Zakelijk wordt er veel gebruikt gemaakt van drukwerk. Ondanks het digitaliseren wordt er wereldwijd nog steeds veel post verstuurd. Belangrijk onderdeel van het drukwerk zijn de enveloppen. Naast pakketpost is brievenpost nog steeds een doeltreffend middel om informatie te verzenden. Omdat een envelop het eerste is wat je relatie in handen krijgt, is het belangrijk dat je zorgt voor een goede envelop. Om je daarbij te helpen geven we 7 tips:

1. Wat ga je versturen

Naast het versturen van offertes, orders en facturen, wordt er ook veel reclame verzonden. Afhankelijk van je business kun je bijvoorbeeld ook kleine onderdelen verzenden in een envelop. Of bijvoorbeeld gegevensdragers zoals DVD`s of USB-sticks. Het belangrijk dat je dit in kaart brengt voordat je enveloppen gaat bedrukken. De materiaalkeuze en afmetingen worden beïnvloed door de inhoud.

2. Vensterenvelop, of juist niet

Als je met name geadresseerde brieven, offertes, opdrachtbevestigingen en factureren stuurt, dan is de vensterenvelop prima geschikt. Stuur je echter veel vertrouwelijke informatie of bijvoorbeeld kleine onderdelen, dan is een vensterenvelop minder betrouwbaar. Daarnaast zorgt het venster ervoor dat het adres op de juiste positie moet zitten. Werk je met allerlei afmetingen van papieren, dan valt dit niet mee.

3. Kies een kleur

Voordat je kiest voor een ‘standaard’ witte envelop met je bedrijfslogo, is het goed dat je over de kleur nadenkt. Ons brein heeft een geprogrammeerd kleurenspectrum waarbij een kleur een gevoel geeft. Dit kun je dus in je eigen voordeel gebruiken. Rood is een kleur die als indringend en zet aan tot actie. Geel wordt ervaren als vriendelijk en optimistisch. Kies dus bewust voor een kleur. Omdat de witte kleur een gevoel van rust en ruimte geeft, is in veel gevallen een overwegend witte envelop een goede keuze. Gebruik dan een kleur naar wens om je logo in watermerk weer te geven.

4. Wat voor informatie komt op de envelop

Zoals gezegd is de envelop het eerste wat je relatie in handen krijgt als je iets per post verstuurd. Daarom is het belangrijk dat de informatie die op de envelop staat, hem of haar ertoe zet om de envelop ook te openen. Naast de informatie dat de envelop van jou komt, is het goed om een idee te geven van de inhoud, zonder de boodschap te brengen. Hiermee bedoelen we dat de informatie op de buitenzijde van de envelop moet prikkelen tot openen. Bedenk goed wat de doelgroep is en kies voor een bedrukte envelop.

5. Kies een vorm

Enveloppen hoeven echt niet altijd een rechthoekige of vierkante vorm te hebben. Juist een afwijkende vorm kan onderscheidend werken. Als je ontvangers onderdeel zijn van een specifieke branche, bijvoorbeeld de ICT-sector, dan kun je wellicht een envelop in de vorm van een laptop gebruiken. Wees hierin creatief. Vooral als je de enveloppen gaat inzetten voor een mailing, dan is het goed om hier een envelop met een speciale vorm voor te laten drukken.

6. Laten adresseren

Voor persoonlijke gerichte post zal adresseren niet door derden gedaan hoeven te worden. Maar ga je een mailing versturen dan kun je in veel gevallen de leverancier van bedrukte enveloppen, de adressen laten drukken. Het scheelt je enorm veel tijd als je niet iedere envelop moet bestickeren. Zorg dat je de namen en adressen in een Spreadsheetdocument staan, dan kan je leverancier het adresseren van je overnemen.

7. Wees bescheiden

Tenzij je op een agressieve manier reclame wilt maken, is het belangrijk dat je zorgt voor een bescheiden envelop. Zoals bij enkele bovengenoemde punten als is genoemd, is het belangrijk dat de ontvanger een goed gevoel krijgt bij je envelop. Daarnaast is het niet de bedoeling dat men vanuit een eerste gevoel de envelop bij het oud papier gooit.

Als je goed hebt nagedacht over de bovenstaande punten, kun je je enveloppen laten bedrukken. Wees creatief, af en toe moet je even niet nuchter zijn. We zijn altijd geneigd om alles in te delen naar efficiëntie, maar een creatief ontwerp of kleurenspel, kan zorgen dat je drukwerk effectiever wordt.