Home » Ondernemersnieuws » marketing » 5 tips voor een effectieve marketingstrategie

5 tips voor een effectieve marketingstrategie

Geplaatst in: marketing

Het is als onderneming natuurlijk ontzettend belangrijk om aan marketing te doen. Maar hoe zorg je er nu voor dat een marketingstrategie nu ook daadwerkelijk effectief is? Met deze tips wordt het een stuk makkelijker.

  1. Klein maar fijn
    Je hoeft het niet altijd groots (denk aan maximale bezetting billboard campagnes) aan te pakken. Ook de kleine dingetjes kunnen wonderen doen. Maak bijvoorbeeld gebruik van relatiegeschenken om een goede indruk achter te laten, laat unieke onvergetelijke visitekaartjes drukken of geef gratis samples mee. Op deze manier trek je de aandacht van een potentiële klant, en laat je direct een blijvende indruk achter.
  2. Ken je doelgroep
    Om je doelgroep goed te leren kennen ontwikkel je vaak een ijk-persoon: een persoonsbeschrijving van het gemiddelde aan eigenschappen van je doelgroep. Wie is deze persoon, hoe oud is hij/zij, wat zijn zijn of haar hobby’s, waar woont hij of zij, hoe gaat deze persoon naar het werk en wat doet hij of zij in de vrije tijd? Door je doelgroep te leren kennen, kun je ervoor zorgen dat je precies weet wanneer en waar je aanwezig moet zijn met je promotionele uitingen.
  3. Combineer traditioneel en online
    Hoewel social media zoals twitter, facebook en instagram steeds vaker gebruikt worden als marketingmiddelen, is ook de traditionele marketing effectief en belangrijk. Een brochure in de brievenbus of een poster in het bushokje trekt de aandacht van je doelgroep. Wanneer ze dezelfde uiting later weer terugzien in een andere situatie, en thuis ook nog eens op social media: dan heb je de aandacht te pakken. Leg de focus niet enkel op traditioneel of enkel op online; het is juist de combinatie van de twee marketingstrategieën die resultaten levert.
  4. Houdt je concurrenten in het oog
    Je bevindt je natuurlijk niet alleen in het ondernemerslandschap, en wordt waarschijnlijk omringt door allerlei concurrenten die jouw positie mogelijk in gevaar kunnen brengen. Kijk dan ook goed hoe zij hun marketing aanpakken, op welke doelgroep zij zich richten en wat voor uitingen zij gebruiken. Zodra je weet wat je concurrenten doen, weet je namelijk precies wat jij niet moet doen. Zoek het gat in het marketinglandschap, en bereik jouw doelgroep op een moment dat de concurrent het niet doet.
  5. Gebruik je SWOT analyse
    Bij het schrijven van je ondernemingsplan heb je waarschijnlijk al een SWOT analyse gemaakt. Gebruik deze SWOT analyse voor je marketingstrategie. Jouw zwaktes en bedreigingen zijn namelijk de ultieme mogelijkheden om jouw marketing extra sterk in te zetten. Tover met je marketing zwaktes om in sterktes, en bedreigingen in kansen.